Jag är rädd att jag ska missa studenten

15 nov 2021
Hej! Jag heter Elissa och jag är 19 år gammal.
Jag har gått i skolan i Sverige sedan 1:an och jag kom in på gymnasiet på vård och omsorg programmet. Jag gick där hela första året sedan andra året när jag skulle börja där så hände det lite saker när jag var utomlands. Efter det kom jag till Sverige och min rektor på skolan ville inte ta in mig i klassen igen så jag fick gå på en privatskola istället.
Nu när det är 3 året på gymnasiet och jag borde ta studenten så vill jag jätte gärna också göra det som alla andra barn som har gått i skolan här i Sverige jag känner mig ledsen och samtidigt avundsjuk på alla som ska ta studenten i år förutom mig. Jag bor nu i Helsingborg och jag vill jätte Järna börja på en skola här i Helsingborg så att jag också kan ta studenten som alla andra. Jag har ingen aning vem jag ska prata med eller hur jag ska göra.
Jag känner mig jätte ledsen för att jag tycker att jag förtjänar också ta studenten som alla andra här i Sverige för att jag gick hela min skolgång i Sverige.

23 nov 2021

Hej!

Privata skolor, eller friskolor som de kallas har också nationella gymnasieprogram. Vilket innebär att eleverna på skolan tar studenten precis som på en kommunal skola. Om du går på en friskola är jag inte helt säker på vad du menar med att du missar studenten.

Studentfirandet kan skilja sig mellan skolor och det är tyvärr ingen information vi på Gymnasium.se har.

Jag rekommenderar dig att prata med någon på skolan du går på nu, förutsatt att du går kvar. Fråga vad de har för studentfiranden och vad de arrangerar.

Om det är så att du inte går kvar på skolan längre behöver du söka in på gymnasiet på nytt. Detta är dock ditt sista år du kan söka då du nästa år fyller 20. Efter det får du ta din gymnasieexamen via Komvux.

Lycka till! / Hannah, SYV