Min son behöver hjälp i skolan, vem vänder jag mig till?

14 nov 2021
Hej! Jag är mamma till en pojke som går i gymnasiet. Det är hans 2 år på gymnasiet men i år bytte han programet från Teknik till El och energi programet. Det är så att jag är otroligt oroligt för min son han är latt och inte intresserad i skolan och i sina skol arbeten skolan bry sig heller inte honom när man skriva medelande till hans mentor och vill veta hur det går för honom i skolan de svarar inte. Vi har varit i kontakt med skolan och de säger att det går inte bra för honom han jobbar inte bra i skolan. Det är jättemycket tjat här hemma med min son och ofta säger han till os att vi behöver inte bry os om hans skola gång men det går ju inte jag är mamma och vill har hans bästa. Snälla kan ni hjälpa mig och vägleda mig vad ska vi föräldrar göra för att skolan ska hjälpa vår son lyssnar på os? Förlåt för min dåligt svenske.

22 nov 2021

Hej!

Vad tråkigt att höra att skolan inte verkar fungera så bra som ni önskat. Alla elever som är i behov av extra stöd och hjälp ska bli erbjuda hjälp av skolan. Dock är det alltid svårt att erbjuda hjälp om det är så att er son inte vill ta emot någon hjälp, eller upplever det som att han inte är i behov av hjälp. Gymnasiet skiljer sig från grundskolan i den aspekten då gymnasiet inte har skolplikt.

Jag föreslår dock att ni fortsätter ha kontakt med skolan och hans mentor. Det är även möjligt att be om hjälp från rektor eller elevhälsan med exempelvis kurator, skolpsykolog och specialpedagog.

Lycka till! / Hannah, SYV