Hur rangordnar man sina val?

13 nov 2021
Hej!
Min son ska söka NIU i Falun och teknikprogrammet där, men om han inte kommer in på NIU vill han läsa teknikprogrammet i Skellefteå där vi bor. Ska han rangordna orterna vid ansökan eller rangordnar man inom en kommun? Dvs kan han söka teknikprogrammet som första handsval i Falun respektive Skellefteå, eller måste han välja t ex Falun som första val och Skellefteå som andra val, eller tvärtom?

Tack!

18 nov 2021

Hej!

När man söker NIU så gör man det separat då du gör det utifrån antagningstest. Det är alltså två olika ansökningar. Beslutet om NIU kommer tidigare än gymnasieansökan, vilket gör att din son kan ta ställning till sitt gymnasieval innan och rangordna sina val innan.

Det kan vara så att du kommer med i NIU men inte blir antagen till programmet du önskar, då får du se vad det finns för andra möjligheter bland de skolorna där. Det kan även vara så att du inte kommer in på NIU och kan då ta beslutet därefter. Söker man i ett annat län kan han bli antagen till fler "förstahandsval" och sedan välja.

Om er son är osäker kan ni prata med studie- och yrkesvägledare på skolan för att få hjälp och vägledning.

Lycka till! / Hannah, SYV