Spelar åttans betyg någon roll?

12 nov 2021
Jag undrar hur det är med betygen eftersom just nu går jag i åttan och kommer få höstterminens betyg snart. Spelar åttans roll någon roll när jag ska välja gymnasie ? Har åttans betyg någon påverkan för mitt gymnasieval? Eller är åttans betyg bara för att visa vart man ligger någonstans och vad man behöver förbättra sig med? För att om jag får bra betyg i åttan och sen dålig betyg i nian kommer väl inte åttans betyg hjälpa mig med gymnasievalet eller hur? Är det så att det är bara nians betyg som spelar roll och att åttans betyg har inget påverkan för mitt gymnasieval?

19 nov 2021

Hej!

När du söker till gymnasiet blir du antagen utifrån ditt slutbetyg, alltså ditt sista betyg i nian. Betygen du får innan är som du säger för att veta hur du ligger till, men det är inte dem antagningen utgår ifrån när du söker gymnasiet. Om du sänker dig i några betyg mellan åttan och nian är det tyvärr det senaste betygen man utgår ifrån.

Lycka till! / Hannah, SYV