Kan jag börja gymnasiet i Tyskland?

11 nov 2021
Hej!
Jag går just nu i 9:an och jag och min familj hade tänkt att flytta till Tyskland efter sommarlovet. Alltså kommer jag inte kunna gå gymnasiet i Sverige och därför undrar jag om jag kommer att gå i Gymnasiet i Tyskland och vilka linjer det finns där. Jag har även en annan fråga, jag såg att tyskarna går grundskolan till 10:onde klass, kommer jag också behöva göra det eftersom jag gått 0:an här?

19 nov 2021

Hej!

Vad spännande med Tyskland! Det finns lite olika alternativ. Om du vill gå på en tysk skola måste ni kolla det med myndigheterna i Tyskland på den ort du ska flytta till hur det går till och vilka regler som gäller för gymnasiet där.

Är tanken att ni ska flytta tillbaka till Sverige sen finns även möjligheten med att studera på distans från Sverige eller gå på en svensk skola om det finns i närheten av där ni ska bo. Här finns liknande fråga besvarad med olika möjligheter för att studera gymnasiet utomlands: https://www.gymnasium.se/Sections/faq/FAQQAA.aspx?questionid=19762&subjectid=

Lycka till! / Hannah, SYV