Kan man börja gymnasiet om man har F i Svenska?

10 nov 2021
Hej
Min son går i 9.an. Som det ser ut nu kommer han inte klara E i svenska. Visst han kanske kan klara E men om inte.
Vilka är hans möjligheter till gymnasiet då? Övriga ämne är alla godkända och mer därtill.
Kan han läsa sin önskade yrkesutbildning och svenska vid sidan av eller är gymnasiet stängt för honom?

Med vänlig hälsning,

15 nov 2021

Hej!

För att kunna börja ett nationellt gymnasieprogram krävs godkänt i Svenska. Annars är man tyvärr inte behörig att gå gymnasiet. Alternativen är att prata med berörd lärare och se vad er son kan göra för att få E i svenska eller att gå Introduktionsprogrammet och läsa upp svenska för att sedan börja ett nationellt gymnasieprogram.

Jag rekommenderar er att prata med lärare, även prata med studie- och yrkesvägledare och se vad ni kan lägga upp för studieplan för er son så han kan få börja utbildningen kan önskar.

Lycka till! / Hannah, SYV