Sök utbildning 👉

Kan jag bli samtalsterapeut om jag går Ekonomi-juridik?

10 nov 2021
hej! jag har ganska svårt för att välja mig vilken linje jag ska ta, jag vill bli samtalsterapeut och undrar om man kan ta ekonomi-juridik för denna framtidsyrke.
Mvh osäker tjej

17 nov 2021

Hej!

Vad spännande med samtalsterapeut! Du kan absolut läsa Ekonomiprogrammet inriktning juridik. För att bli samtalsterapeut kan du läsa en yrkesutbildning efter gymnasiet. Att läsa en yrkesutbildning till samtalsterapeut kan vara allt från kostnadsfritt till att kosta flera tusen kronor. Utbildningarna varierar även i kunskapsnivå och längd.

Om du är lite mer inne på spåret med kurator osv, så kan du gå Socionomprogrammet efter gymnasiet. Då krävs Grundläggande behörighet + Matematik 2a, b eller c och Samhällskunskap 1b (eller 1a1 + 1a2). Du får direkt behörighet efter Ekonomi-Juridik.

Här kan du läsa mer om yrkesutbildningar till samtalsterapeut: https://www.yrkesutbildningar.se/utbildning/yrkesutbildning-samtalsterapeut

Lycka till! / Hannah, SYV