Kan man studera till socionom och sedan bli arbetsmiljöinspektör?

08 nov 2021
Hej!
Jag läser samhällsvetenskapsprogrammet och har varit inriktad på att läsa socionomprogrammet efter gymnasiet. Börjar nu kolla på yrket arbetsmiljöinspektör som också verkar intressant. Kan man bli det med en socionomexamen, har sökt runt lite men inte riktigt fått svar på vilken utbildning som krävs för det yrket.

15 nov 2021

Hej!

Som arbetsmiljöinspektör kan du komma från lite olika bakgrunder, exempelvis jurist, beteendevetare, ergonom, sjuksköterska osv. De som rekryteras ska ha högskoleutbildning, några års arbetslivserfarenhet och ett stort intresse för arbetsmiljöfrågor.

Det finns absolut möjlighet att studera till socionom och sedan söka sig till arbetsmiljöinspektör. Psykologi, sociologi och pedagogik ingår inom beteendevetenskapen, vilket är ämnen du studerar när du läser till socionom.

Här kan du läsa lite mer om socionomutbildningen: https://www.studentum.se/utbildning/socionomutbildningar

Lycka till! / Hannah, SYV