Vill tillbaka till Sverige och gå klart gymnasiet

07 nov 2021

Hej! Jag är 18 år gammal. Jag fälja år 04/03. Jag har studerat på Eber gymnasiet, vård och omsorg år 1. Men jag har studerat bara en termin sedan jag reast till Yemen och klara andra termin där. Jag har vart i Yemen 7 månad. Nu jag vill tillbaca till sverige och studera klart gymnasiet. Jag undrar om jag ska börja igen år 1. Och om jag ska studera på gymnasiet eller på komvux. Och när behöver jag tillbacka till Sverige och börja skolan. Jag vill också fråga om jag kan gå tillbacka till Sverige och studera från andra termin.

Och jag undrar också hur kan jag söka utbildning och leta efter plats från internet eftersom jag är i Yemen nu.

15 nov 2021

Hej!

Det beror lite på om du hoppade av gymnasiet i Sverige eller om du pratade med skolan och gjorde ett utbyte men behöll din plats för att sedan komma tillbaka.

Jag rekommenderar dig att kontakta skolan du gick på för att se vad det finns för möjligheter för dig att fortsätta på programmet, samt se vad du kan tillgodoräkna från din skolgång i Yemen då du redan avklarat första terminen av VO-programmet i Sverige. Alternativt ta kontakt med kommunen du bodde i, förutsatt att du ska flytta tillbaka till samma kommun och hem.

För att kunna söka till Komvux behöver du vara 20 år, eller från och med 1 juli året du fyller 20. Du får därför söka dig till gymnasieskolor.

Lycka till! / Hannah, SYV