Byte av högskoleförberedande program till ett yrkesprogram!

10 okt 2011
Hej hej!
Jag går Sam-beteendevetenskap och tycker det vi gör och går igenom på lektionerna är intressant. Men när jag kommer hem till läxorna så tar det bara stopp. Jag vill liksom inte göra dom, jag vet inte vad jag ska göra. Jag har funderat på att byta till en praktisk linje, men det kanske är försent och jag är rädd att jag inte hittar något jag är intresserad av. Ska jag hoppa av gymnasiet och börja jobba iställe?t, vill helst inte det. Det käns som att man inte kan prata med någon i skolan för de säger hela tiden att nu är det ens eget ansvar.
Vet inte vad jag ska göra, behöver verkligen hjälp.

Hej!

Ett praktiskt program eller ett yrkesprogram som det heter hade kanske passat dig bättre. Har du inte planer på att studera vidare efter gymnasiet eller är sugen på att börja jobba skulle det kunna vara något för dig. Läs om vilka yrkesprogram det finns.

Det är vanligt att man är skoltrött efter högstadiet men att hoppa av gymnasiet är inte bra för framtiden. Det kan bli svårt att hitta ett jobb utan att ha gått gymnasiet.

Det är inte försent att byta gymnasieprogram men det kan betyda att du behöver läsa till vissa ämnen. Här finns mer information om hur du byter gymnasieprogram eller skola.

Det är väldigt viktigt att man går ett gymnasieprogram som man verkligen är intresserad av, annars presterar man inte som man hade gjort om det hade varit ett gymnasieprogram som man hade tyckt om.

Tänk igenom ditt beslut och  vad du verkligen är intresserad av eller vad du drömmer om att bli. Gör vårt utbildningstest och se vilken profil du får, det brukar stämma! Ta också en titt i yrkesguiden där du kan få inspiration och söka på olika yrken och se vilka gymnasieprogram som passar just om du vill arbeta med ett speciellt yrke.

Hälsningar,

Sanna Erlandsson på Gymnasium.se