Jag ska byta skola och är rädd att missa nationella proven

06 nov 2021
Hej! Jag går i nian och hade tänkt byta skola om en vecka. Men min nya skola har nationella prov innan jag har börjar där. Kommer det påverka de betyget jag söker in med först? Min andra fråga är om när jag ska söka in till gymnasiet och min merit inte räcker först, men efter mitt merit har höjts, kan jag söka in till mer gymnasium då?

15 nov 2021

Hej!

För att få betyg krävs det att du har gjort de nationella proven. Kontakta skolan du ska byta till och se hur du ska göra för att få möjlighet att göra nationella. Det kan finnas resttillfällen eller omprov för de som var frånvarande eller inte klarade proven.

Gällande gymnasievalet så är första valet du gör med höstterminens betyg bara ett preliminärt val för att se lite hur du ligger till. Det är i slutändan slutbetygen som du söker med och de enda som räknas in i antagningen. Du behöver alltså inte oroa dig för att betygen inte ska hinna räknas in.

Lycka till! / Hannah, SYV