Gått fordon men vill bli mäklare

05 nov 2021
Hej jag gick fordonsprogrammet i gymnasiet, men vill bli fastighetsmäklare. Vilka ämnen måste jag läsa för att få behörighet

14 nov 2021

Hej!

Vad roligt att du kommit på att du vill bli fastighetsmäklare!

För att kunna arbeta som fastighetsmäklare behöver du ha högskoleutbildning på minst två år. För att bli antagen till Fastighetsmäklarprogrammet krävs grundläggande behörighet, Matematik 3b/3c och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2.

Du kan läsa upp de ämnen du saknar via Komvux. Du ansöker till Komvux via din hemkommun och hittar all information på kommunens hemsida. Komvux har även studie- och yrkesvägledare som hjälper dig med din studieplan.

Här kan du läsa mer om att bli mäklare: https://www.studentum.se/utbildning/maklare

Lycka till! / Hannah, SYV