Jag vill tenta av kurser

04 nov 2021
Hej! Jag går i nian, och vill börja teknik nästa år. Jag har kollat på gamla kursprov för matte 1 och 2, och har konstaterat att det endast är saker jag redan kan, och att jag skulle kunna ta de proven utan svårigheter. Finns det någon möjlighet att direkt tenta av en kurs utan att gå den, så att jag slipper hålla på med saker jag redan kan i ett halvår, och direkt gå vidare till högre kurser?

14 nov 2021

Hej!

Du kan be om att du få göra en prövning i kurser som du känner att du redan behärskar. Det innebär att du läser in kursen på egen hand och sedan får göra ett slutprov som då betygsätter dig på kursen. Du kan prata med din lärare i kursen eller studie- och yrkesvägledare om att få genomföra prövning.

Lycka till! / Hannah, SYV