Plugga utomlands efter gymnasiet

03 nov 2021
Hej!
Jag tänkte välja humanistiska programmet inriktningen kultur, då jag ska börja gymnasiet detta året, jag vill plugga utomlands efter gymnasiet i länder såsom Usa och Kanada. Skulle jag kunna gör det med ett program som humanistiska eller behöver jag ta ett annat program?

12 nov 2021

Hej!

Humanistiska programmet är ett högskoleförberedande program, vilket ger dig grundläggande behörighet till vidare studier på högskola eller universitet efter gymnasieexamen. Du kan absolut gå programmet och sedan söka till universitet utomlands. Ansökningsprocessen ser något annorlunda ut till universitet utomlands och om du redan nu har en skola eller utbildning i åtanke kan du se vad som krävs för just den och se till att du får med dig rätt kurser från gymnasiet. Du kan ta hjälp av din studie- och yrkesvägledare om du önskar lägga till kurser och lägga upp en studieplan anpassad efter dina önskemål.

Här kan du läsa mer om utlandsstudier efter gymnasiet: https://www.studentum.se/om-utbildning/studera-utomlands/utlandsstudier-12755

Lycka till! / Hannah, SYV