Behöver jag ha samhällskunskap för Juristprogrammet?

02 nov 2021
Hej!
Jag läser ib programmet just nu och undrar hur behörigheten för samhällskunskap fungerar. Jag har tänkt på att läsa vidare till juristprogrammet, men behörigheten är historia och samhällskunskap. Under Pre-IB så fick jag godkänt i historia men F i samhällskunskap (pga krångel med en pdf fil som inte kunde skickas in, och att inte kunna kontakta lärare pga distans osv).
Jag undrar om detta är något viktigt jag måste göra en typ av prövning i (eller kontakta rektor då det var krångel), eller om jag får den behörigheten av att ta ib examen även fast jag fick F i det under Pre-IB.
Tacksam för svar :)

12 nov 2021

Hej!

Eftersom Samhällskunskap 1b (alt. 1a1-1a2) är ett av de särskilda kraven för Juristprogrammet krävs det att du har godkänt i den kursen, annars är du inte behörig till programmet.

Prata med din lärare om hur du kan göra för att höja ditt betyg. Alternativt att du läser upp kursen på Komvux efter gymnasiet.

Lycka till! / Hannah, SYV