Får jag bo på skolan?

01 nov 2021
Hej! Jag undrar att kan man få bo hos gymnasiet om föräldrarnas hem är i Stockholm. Ifall att de godkänner det, eftersom jag är under 18 år. Jag frågar det för att jag bor på Ekerö kommun och det tar ungefär två timmar för mig att åka dit.
Jag är intresserade för det gymnasiet för att jag älskar boningen och jag kommer inte hinna träna det i något annat gymnasiet.
Tack 🤩!

11 nov 2021

Hej!

För att få ha rätt till inackorderingstillägg krävs att du har en restid på 2 timmar eller mer till skolan, eller att du behöver flytta i och med att skolan är i en annan kommun.

Om du är intresserad av idrottgymnasium finns det RIG, NIU och LIU som erbjuder idrottsprofil i kombination med ett nationellt gymnasieprogram.

Du kan kontakta skolan och se vad de kan erbjuda dig utifrån din situation. Prata med din studie- och yrkesvägledare på din skola om vad du har för möjligheter och hur du ska gå tillväga.

Lycka till! / Hannah, SYV