Tar någon högskola in längre betyg?

31 okt 2021
Hej, jag är utbildad som undersköterska från vård och omsorgsprogrammet och tänker läsa vidare på universitetet. Men jag saknar engelska 6, svenska 3 och matte 2a. Finns det något program på universitetet som inte kräver dessa ämnen och tar in låga betyg?

11 nov 2021

Hej!

För att gå Sjuksköterskeprogrammet krävs alla dessa kurser för att bli antagen. Du behöver även Naturkunskap 2 (eller Biologi 1, Kemi 1 och Fysik 1), Samhällskunskap 1b (1a1 +1a2).

Engelska 6 och Svenska 3 är även kurser som krävs för grundläggande behörighet. Detta behöver du på samtliga högskole- och universitetsutbildningar. Utan grundläggande behörighet är du alltså inte behörig någon utbildning på högskola och universitet.

Saknar du viss behörighet eller andra kurser kan du läsa upp dessa på Komvux.

Lycka till! / Hannah, SYV