Skillnaden advokat och juristassistent

31 okt 2021
Hej! jag funderar på att läsa till juristassistent som är på YH nivå, min fråga är om jag vill försätta läsa sen i framtiden till advokat, måste jag läsa 4-5 år på universite? eller mindre?.

11 nov 2021

Hej!

Juristassistent, eller Paralegal som det kallas läser du som du säger på YH nivå. Vill du sedan bli advokat är det Juristprogrammet på högskolenivå som gäller. Yrkesrollerna är väldigt olika, med olika ansvar och olika utbildning. Därför krävs det att du gått Juristprogrammet för att bli advokat.

Du kan ansöka om tillgodoräkning på universitetet om du sedan väljer att studera vidare. Du uppger då vad du vill tillgodoräkna som tidigare kunskap och med vilken utbildning eller erfarenhet. Det är upp till universitetet att göra bedömningen om de anser att du får tillgodoräkna eller inte.

Här finns liknande fråga besvarad: https://www.gymnasium.se/Sections/faq/FAQQAA.aspx?questionid=19949&subjectid=

Lycka till! / Hannah, SYV