Jag vill bli astrofysiker eller astronom

30 okt 2021
Hej! Jag går just nu i 9an och är otroligt intresserad av rymden. När jag var lite ville jag bli en astronaut 😎, men nu syftar jag på mitt drömjobb. En Astrofysiker eller en Astronom. Dom är i princip samma, men min slutliga fråga är hur svårt är det att bli dessa två yrken. Det vill säga steg för steg hur ser det ut, hur ser den långa vägen ut till att bli en astronom eller en astrofysiker? Även hur mycket merit behöver man på ett ungefär? Jag läste även lite att den fanns en rymdskola I kiruna 😯.
Iallafall jag hoppas du har kunskapen till dessa frågor

12 nov 2021

Hej!

Vad spännande med rymden och astronomi!

Det stämmer att det finns ett gymnasium i Kiruna som utbildningar inom rymdteknik. Skolan erbjuder Rymdteknikprogrammet och Rymdvetenskapsprogrammet. Här hittar du skolans hemsida: https://rymdgymnasiet.com/ Där kan du läsa mer om skolan, utbildningarna som erbjuds och kontaktuppgifter om du vill ställa frågor direkt till dem.

Om du vill jobba med rymden och astronomi kan du studera det på högskola/universitet efter gymnasiet. Utbildningar inom astronomi eller astrofysik kräver oftast Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4.

Din studiegång blir då 3 år på gymnasiet, sedan läser du ett 3-årigt Kandidatprogram i astronomi och följt av ett 2-årigt masterprogram. Efter utbildningen finns möjligheter att doktorera (4 år) och sedan arbeta med astronomisk forskning.

Lycka till! / Hannah, SYV