Måste jag ha A i allt för att bli läkare?

28 okt 2021
Jag skulle vilja bli läkare, och har hört att man i princip behöver ”A i alla ämnen”, men jag är väldigt dålig på idrott (går i nian just nu och har D). Räknas idrotts betyget ens in om man vill bli läkare? Har hört något om att det inte ger merit och är oviktigt men har inte fått ett klart svar av någon. Tack!

11 nov 2021

Hej!

Det stämmer som du säger att det är hård konkurrens på Läkarprogrammet på samtliga lärosäten i Sverige. Antagningspoängen för Läkarprogrammet på universitet/högskola är nästan alltid 22,5 poäng. För att få de poängen behöver man få A i alla ämnen under gymnasiet som ger 20,00 poäng och fulla meritpoäng som är 2,5.

Idrotten är ingen meritgivande kurs men betyget är viktigt för att söka till Läkarprogrammet, då du behöver A även där.

Ett annat alternativ är att göra högskoleprovet och söka med det resultatet istället för gymnasiebetyget.

Lycka till! / Hannah, SYV