Individuella valet

26 okt 2021
Kan man verkligen välja vilken kurs som helst i induviduella val? Liksom om jag tar samhällskunspaks programmet och läser matte 1b, 2b och fördjupar mig i 3b kan jag sen ta matte 1c i induvidulla val och kankse biologi 1 också?

10 nov 2021

Hej!

Du får välja utifrån en lista med kurser som skolan erbjuder, men kursen behöver inte tillhöra samma ämne som du själv går. Exempelvis kan du läsa biologi 1.

Gällande matten är det fördjupningsdelen på kurserna som skiljer sig. Detta innebär att det kan bli repetition för dig att läsa 1c om du redan har läst upp till 3b med några skiljaktigheter. Efter nivå 3 går kurserna ihop. Det vill säga så skulle nästa steg vara Matematik 4, oavsett om du läst 3a/b/c.

Här finns liknande fråga besvarad: https://www.gymnasium.se/Sections/faq/FAQQAA.aspx?questionid=20125&subjectid=

Lycka till! / Hannah, SYV