Vill bli som utredare för grova brott

25 okt 2021
Hej!

Jag undrar lite hur man blir mordutredare/grova brott utredare.
Jag gick Naturbruk med inriktning Djurvård på gymnasiet men har länge velat jobba med brott och utredningar! Så jag undrar vad jag hade behövt göra för att bli det? :)

09 nov 2021

Hej!

Vad spännande med utredare inom grova brott!

Naturbruksprogrammet är ett yrkesförberedande program, vilket innebär att du behöver lägga till kurser som ger dig grundläggande behörighet. Sedan kan du behöva lägga till ytterligare kurser som är krav för särskild behörighet. Denna kan variera beroende på vilket utbildning du väljer att läsa.

Den utbildning som är relevant för anställning som civil utredare är högskoleutbildning inom exempelvis juridik, beteendevetenskap, eller en annan akademisk utbildning exempelvis med samhällsvetenskaplig inriktning. Ett exempel är Kriminologprogrammet.

Här finns liknande fråga besvarad: https://www.gymnasium.se/Sections/faq/FAQQAA.aspx?questionid=22972&subjectid=

Jag tipsar dig att kolla runt bland utbildningar och se vad du tycker verkar intressanta och passa dig! Ta hjälp av din studie- och yrkesvägledare för att lägga upp en studieplan som ger dig behörigheten du önskar.

Lycka till! / Hannah, SYV