Optikerutbildningen

25 okt 2021

Jag är färdigt utbildat från gymnasiet (undersköterska.
Jag har matte 2a men inte naturkunskap2. Räcker det bara med naturkunskap 1a och matte 2a till Optiker utbildning?

Väl mött

08 nov 2021

Hej!

Vad spännande med optiker! Om du vill arbeta som legitimerad optiker i framtiden finns det två utbildningar att välja på: En på Karolinska Institutet i Stockholm och en på Linnéuniversitetet i Kalmar. Utbildningarna bedrivs på heltid i tre år och leder till en optikerexamen.

Behörighetskraven för utbildningen är Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2. Naturkunskap 2 kan ersättas av Biologi 1, Fysik 1 och Kemi 1.

Det innebär att du behöver ha Naturkunskap 2, alternativt Biologi 1, Kemi 1 och Fysik 2 för att kunna bli antagen till programmet. Det räcker alltså inte med Naturkunskap 1a.

Här kan du läsa mer om optikerutbildningen: https://www.studentum.se/utbildning/optikerutbildning

Lycka till! / Hannah, SYV