Vill bli botaniker efter Estet bild

23 okt 2021
Hej! Jag funderar på att gå estet bild, men efter gymnasiet vill jag jobba med natur och växter. Till exempel botaniker eller något liknande. Kan man bli det även fast man inte har gått natur på gymnasiet?

08 nov 2021

Hej!

Du behöver inte gå Naturvetenskapsprogrammet för att studera vidare inom naturområdet. Estetiska programmet är också ett högskoleförberedande program, vilket ger dig grundläggande behörighet för högskolestudier efter gymnasieexamen.

Dock kan det vara bra att känna till att du kan behöva lägga till kurser inom exempelvis biologi (övriga natur-ämnen) på ditt individuella val för att få den behörighet du önskar för högskolestudier. Det finns alltså alla möjligheter att läsa till de kurser du eventuellt kommer att sakna för att studera vidare inom biologi/botanik efter gymnasiet.

Du kan gå in på Antagning.se och se till vilka kurser som krävs för behörighet till det du vill läsa. Du kan ta hjälp av studie- och yrkesvägledare för att lägga upp en studieplan som passar dig och dina önskemål!

Lycka till! / Hannah, SYV