👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Måste jag gå sjuksköterskeutbildningen?

23 okt 2021
Hej jag har en fråga. Såhär står det på antagning.se ”Du som har gått treårig omvårdnadslinje, någon av grenarna för hälso- och sjukvård, omvårdnad eller psykiatri med Godkänd kompetens i relevanta moduler, har särskild behörighet i Nk B/Nk 2.”

Min fråga är då om denna behörigheten man har till Natur 2 efter vård och omsorgsprogrammet gäller bara till sjuksköterska utbildningen eller gäller den även om jag tex hade velat söka till förskollärare.

08 nov 2021

Hej!

Programmet är anpassat så att du ska kunna söka till Sjuksköterskeprogrammet men det är inget tvång. Detta för att många som går VO vill söka vidare till sjuksköterskeutbildningen och kunna bli direkt behöriga efter gymnasiet. Vård- och omsorgsprogrammet är annars inte ett högskoleförberedande program.

För att bli behörig till förskollärarprogrammet krävs Grundläggande behörighet + Naturkunskap 1b (eller 1a1+1a2), Samhällskunskap 1b (eller 1a1+1a2) och Engelska 6.

Prata med din studie- och yrkesvägledare om du vill ha särskild behörighet efter gymnasiet och behöver lägga upp en studieplan.

Lycka till! / Hannah, SYV