Stress över betyg

22 okt 2021
Hej!

Jag går i 8:an och är i den första terminen och jag vill gärna bli mäklare. Fast jag funderar på att gå naturlinjen men är orolig om mina betyg kommer räcka, i 7:an fick jag 230 merit i slutbetyg och det ämne jag är sämst i är mattematik som jag har ett (E) i men kämpar mig uppåt, vill gärna få ett C i slutbetyg i 8:an. Jag får ångest för att jag vill få så bra betyg som möjligt och vill inte göra mina föräldrar besvikna, alla mina kompisar tycker att jag är ett A barn för att de tycker att jag är så smart.

Jag tycker att jag är smart men varje gång jag får ett mindre bra betyg så blir mitt självförtroende litet och blir väldigt ledsen och börjar tro att jag inte är smart...

Jag kämpar i skolan men får inte de resultat jag vill ha och börjar jämföra mig med andra i klassen för alla är jätte bra på matte förutom jag. Känns som att även när jag gör mitt bästa så är inte det tillräckligt. :/

Snälla svara jag behöver tips 🥺🍀🌹

08 nov 2021

Hej!

Vad tråkigt att höra att du känner oro och stress över dina betyg. Om du upplever att matten är svår är ett förslag att prata med din lärare och se om det finns något lösning som skulle kunna underlätta för dig.

Jag skulle även rekommendera dig att prata med någon på skolan, exempelvis kuratorn eller studie- och yrkesvägledare om hur du känner. Ibland kan det vara svårt att hitta balansen när stressen över prestation och betyg tar över. Elevhälsan finns där för att elever ska kunna få den hjälp och stöd som behövs för att klara sina studier och samtidigt må bra.

Lycka till! / Hannah, SYV