Vill bli sjukgymnast/fysioterapeut

21 okt 2021
Hej
Jag skulle gärna vilja jobba som fysioterapeut/sjukgymnast främst med inriktning mot idrottsskador. Kan jag då läsa VO på gymnasiet och vad behöver jag läsa därefter för att bli det jag drömmer om?

08 nov 2021

Hej!

För att bli fysioterapeut behöver du gå högskoleutbildning på tre år. Kraven för Fysioterapeutprogrammet är grundläggande behörighet + Idrott och hälsa 1, Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b / (1a1+1a2).

Vård- och omsorgprogrammet är ett yrkesförberedande program, vilket innebär att du behöver välja till kurser för att få högskolebehörighet. Du kan absolut gå VO men prata med din studie- och yrkesvägledare tidigt så ni kan lägga upp en studieplan som passar dig och ger dig den behörighet du önskar efter gymnasiet!

Här kan du läsa mer om att bli fysioterapeut: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/sjukgymnast-11833

Lycka till! / Hannah, SYV