Vill gå Estet och bli arkitekt

21 okt 2021
Hej! det är så att jag vill bli arkitekt. Jag vet att man kan gå teknikprogrammet och få direkt behörighet till att studera vidare. Saken är den att jag inte gillar matematik så värst mycket, matematik nivåerna på teknikprogrammet ser svåra ut och jag vet inte om jag kommer gilla det så mycket. Jag vill gärna gå på något jag gillar...och jag vet inte riktigt om jag kommer klara den svåra pressen inom matematiken. Men, jag vill ändå bli arkitekt. En sak jag brinner för är bild, att skissa och kreativt tillverkande. Min fråga är: kan man gå på estet och lägga till kurser så att man kan studera vidare som arkitekt? Estet känns väldigt roligt och spännande enligt mig, det skulle vart perfekt om man kunde göra det.

08 nov 2021

Hej!

Vad spännande med arkitekt! Det är inget måste att gå Teknikprogrammet, utan just som du säger får du direkt behörighet genom programmet. För att kunna läsa till arkitekt vid högskola eller universitet krävs Grundläggande behörighet + Matematik 3b/3c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Naturkunskap B/2 kan ersättas av Kemi A (eller Kemi 1) och Fysik A (eller Fysik 1a/1ba+1b2).

Estetiska programmet är också ett högskoleförberedande program, vilket innebär att du får grundläggande behörighet efter gymnasieexamen. Det finns absolut möjlighet att lägga till kurser för särskild behörighet för att kunna studera vidare till arkitekt. Prata med din studie- och yrkesvägledare så kan ni lägga upp en studieplan som fungerar för dig och ger dig den behörighet du önskar!

Här kan du läsa mer om att bli arkitekt: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/arkitekt-11446

Lycka till! / Hannah, SYV