Vill hoppa av gymnasiet

21 okt 2021
jag går i 1an. jag har pluggat i gymnasiet i ungefär 2 månader. och jag vill hoppa av. tanken av att gå till gymnasiet varje dag och plugga stör jag mig på. (jag går samhäll). Jag mår psykiskt bra och allting så jag är inte deppig, och jag har kompisar. men jag vill inte plugga något mer. jag vågar inte säga till mina föräldrar att jag vill hoppa av.
men jag vill fortfarande ha en framtid. men jag kommer endå inte få någon framtid eftersom att jag inte klarar matten, klarade knappt en uppgift och har 3 prov denna vecka med 5 inlämningsuppgifter

07 nov 2021

Hej!

Väldigt tråkigt att du vill hoppa av gymnasiet! Det kan vara bra om du pratar med studie- och yrkesvägledaren och kuratorn på skolan för att prata och ventilera varför du känner som du gör. Handlar det om något specifikt som gör att du inte vill eller orkar plugga längre kan det finnas lösningar som gör din skolgång lite lättare och hjälper dig där det känns tufft. Känner du att det blir för mycket och du läser för mycket på en gång kan du prata med din rektor om att läsa ett reducerat program, eller med kuratorn om du känner dig stressad och nere på grund av studierna.

Om du verkligen inte vill vara kvar på skolan råder jag dig till att verkligen tänka igenom beslutet ordentligt! Du behöver en plan för vad du ska göra om du inte går i gymnasiet och det kan även bli svårt att få ett jobb utan gymnasiebehörighet. Beslutet måste även tas tillsammans med dina vårdnadshavare om du är minderårig.
Din studie- och yrkesvägledare och rektor kan hjälpa dig och dina föräldrar att fortsätta framåt, om du inte längre vill gå kvar.

Jag råder dig verkligen till att prata med kurator på skolan först! Det kanske finns några alternativ som ni kan komma fram till tillsammans som du tycker passar dig och din situation!

Lycka till! / Hannah, SYV