Måste jag ha en gymnasieexamen

21 okt 2021
Hej! jag går tredje året på gymnasiet. Jag gjorde inte engelska 6 förra året då jag kämpade och fokuserade på engelska 5 och klarade de. Jag har bestämt mig för att inte göra engelska 6 alls då jag inte har tid att lägga ner så mycket tid som krävs för att jag ska klara det. Jag undrar om det är viktigt för mig att göra gymnasiearbetet om jag ändå inte kommer få en gymnasieexamen, eller om det är något som drabbar mig i framtiden om jag inte gör det?

Mvh

07 nov 2021

Hej!

Det är alltid bra att försöka slutföra sin gymnasieexamen även om det inte känns som att du kommer klara det. Med en gymnasieexamen har du grundläggande behörighet för vidareutbildningar både på högskolenivå men ändå YH-utbildningar, samt många arbetsgivare kräver minst en avslutad gymnasieexamen för anställning.

Du har alltid möjligheten att slutföra din gymnasieexamen via Komvux vid ett senare skede, men desto mer du klarar av under gymnasiet desto mindre behöver du läsa upp på Komvux.

Om du som elev känner att du har mycket svårt att följa undervisningen i gymnasieskolan och bli godkänd i dina kurser bör du kontakta någon på skolan. Om rektorn sedan ser att du har uppenbara problem att få minst E i ett ämne är rektorn skyldig att se till att du får den hjälp du behöver för att du ska klara av dina gymnasiestudier. Att läsa om ett eller flera ämnen kan vara en lösning.

Lycka till! / Hannah, SYV