Höja meritpoäng Komvux

21 okt 2021
Jag är klar med gymnasiet och tog min examen med 2600 poäng. Eftersom jag har låga betyg i visa ämne så kan jag inte ansöka min dröm utbildning. Jag undrar om man kan göra prövning i t.ex arabiska eller matte 5 och kan bytta de ämnena med ämnet som jag har fått låg betyg på. Det vill säga om jag prövar arabiska 5 och vill ersätta den med t.ex idrott eller psykologi. De ämnet som är inte viktig i min dröm utbildning. Går det att göra så eller inte.

07 nov 2021

Hej!

Du kan inte byta ut eller ta bort kurser från din gymnasieexamen men du kan höja redan godkända betyg genom att ansöka om prövning. Du kan också läsa kurser i matte, engelska eller moderna språk ifall du inte har full meritpoäng på dessa redan.

Här kan du läsa mer om betygkomplettering: https://www.uhr.se/studier-och-antagning/tilltrade-till-hogskolan/betygsurval/betygskomplettering/

Lycka till! / Hannah, SYV