Plugga upp poäng på Komvux

20 okt 2021
Hej!
Jag gick ut skolan för ett år sedan och har haft ångest om vad jag vill plugga vidare till. Jag har kommit fram till att jag vill bli tandläkare och jag undrar om jag med meritpoängen 10.35 ska kunna höja mig nog för att ta mig in på tandläkarprogrammet? Är det möjligt om jag pluggar upp mig hårt på vuxenutbildningen?

07 nov 2021

Hej!

Det är inte alltid man vet vad man vill bli direkt efter gymnasiet. Ibland kan det behövas en liten andningspaus för att få nya perspektiv! Vad roligt att du nu kommit fram till att tandläkare är något för dig!

Om du vill höja dina betyg kan du antingen läsa kurser på Komvux som ger meritpoäng, eller ansöka om prövning i kurser du redan läst för att höja ditt betyg. Prövning innebär att du läser in kursen på egen hand och sedan tentar av den. Varje provtillfälle kostar 500kr.

Båda alternativen sker genom vuxenutbildningen. Kontakta studie- och yrkesvägledare på vuxenutbildningen i din kommun och lägg upp en studieplan som passar dig.

Lycka till! / Hannah, SYV