Sök utbildning 👉

Bli lärare efter handelsprogrammet

20 okt 2021
Kan man läsa till mellanstadielärare om man väljer handelslinjen eller saknar man för många ämnen då?

27 okt 2021

Hej!

Handelsprogrammet, eller Service- och administrationsprogrammet som det nu kallas, är ett yrkesförberedande program. Detta innebär att du behöver lägga till kurser för att få grundläggande högskolebehörighet.

Behörighetskraven för Grundlärarprogrammet inriktning grundskolans årskurs 4-6 är Grundläggande behörighet + Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 1b alt. 1a1 + 1a2 och Samhällskunskap 1b alt. 1a1 + 1a2 (Områdesbehörighet 6B eller A6b)

Du behöver då lägga till Svenska 2, Samhällskunskap 1a2, Naturkunskap 1a2, Engelska 6 och Matematik 2a/b/c för att bli behörig att söka till Grundlärarprogrammet.

Du kan tidigt kontakta din studie- och yrkesvägledare och se till att lägga upp din studieplan. Vill du hellre gå ett program där fler av ovanstående kurser redan ingår föreslår jag att du kollar på de högskoleförberedande programmen. Det är även möjligt att läsa till kurser på Komvux efter gymnasiet.

Lycka till! / Hannah, SYV