Vill bli arkitet

19 okt 2021
Hej, jag går handelsprogrammet och jag vill bli egen företagare på ett ariktekt företag. Kommer detta gå även om jag inte läser naturvetenskap eller samhälle?

05 nov 2021

Hej!

Vad spännande med arkitekt! För att kunna arbeta som arkitekt krävs en tre- till femårig utbildning på arkitektprogrammet vid högskola eller universitet. För att kunna studera till arkitekt krävs det att du har Grundläggande behörighet + Matematik 3b/3c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Naturkunskap B/2 kan ersättas av Kemi A (eller Kemi 1) och Fysik A (eller Fysik 1a/1ba+1b2).

Handelsprogrammet är ett yrkesförberedande program, vilket innebär att du kan behöva lägga till kurser för grundläggande behörighet samt särskild behörighet som behövs för vidarestudier. Du kan kontakta studie- och yrkesvägledare på din skola och lägga upp en studieplan som fungerar för dig.

Alternativt är även att läsa upp saknade kurser på Komvux efter gymnasieexamen.

Här kan du läsa mer om att bli arkitekt: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/arkitekt-11446

Lycka till! / Hannah, SYV