F i ett ämne

19 okt 2021
Hej! Jag går estet media första året på gymnasiet. Jag har jätte svårt för estetisk kommunikation då jag inte är bekväm med det ämnet. Jag underbar om det är så att man kan plugga det efter man har gått ut gymnasiet eller om det är jätte viktigt att man får betyg i det.

Min andra fråga är att jag vill bli förskolelärare men jag tänker inte välja matte 2B nästa år. Kan jag fortfarande söka den utbildningen?

05 nov 2021

Hej!

Vad spännande att du är intresserad av att bli förskollärare. För att kunna söka till förskollärarprogrammet krävs Grundläggande behörighet + Naturkunskap 1b (eller 1a1+1a2), Samhällskunskap 1b (eller 1a1+1a2) och Engelska 6. Alltså är Matematik 2b inget krav för att söka.

Det viktigaste är att du har tillräckligt många poäng godkänt för att kunna ta ut din gymnasieexamen om du överväger att få F i ett ämne. Minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng. Givetvis är det bättre att försöka och göra sitt bästa på kursen för att öka dina chanser att komma in på den utbildningen du vill efteråt. Du kan alltid se efter extra stöd om studierna känns svåra. Prata med din lärare om du känner att du skulle behöva hjälp. Du kan också läsa upp kursen på Komvux efter examen.

Lycka till! / Hannah, SYV