Räkna ut gymnasiepoäng

19 okt 2021
Hej! Jag har en fråga, just nu går på vård- och omsorgsprogrammet andra året. Samtidigt har jag börjat läsa natur ämnena i Komvux eftersom jag är 20 år och min skola erbjuder inte dessa ämnena. Jag håller med biologi 1 och jag undrar, om jag går ur gymnasiet med A betyg i alla ämnen, behöver jag inte längre ha A i biologi, fysik och kemi 1 och 2 och matematik 3 och 4 rätt? Målet är att komma in på läkarprogrammet. Jag vet att de kurserna som jag läser i Komvux nu kommer läggas i mitt gymnasieexamen som utökade kurser och därför räknas de inte om jag ansöker till någon utbildning som inte kräver dem. Jag har också en till fråga, i slutet av andra året kommer jag ha 2600 poäng, just nu har jag redan 900 poäng och läser 1100 poäng i vårdprogrammet plus 600 poäng från Komvux i biologi, fysik och kemi 1 och 2. Jag kommer ha 2600 poäng och då undrar jag om jag blir behörig till högskolan? För att jag kommer ha 2600 poäng och betyg i svenska 1, 2 och 3, engelska 5 och 6, matte 1 och 2. Och om jag blir behörig, går det att jag ansöker till högskolan redan nästa hösttermin till exempel sjuksköterskeutbildningen och samtidigt göra det sista året på gymnasiet eller inte? Tack i förväg.

05 nov 2021

Hej!

Det är ofta hård konkurrens på Läkarprogrammet, vilket innebär att betygen kan spela stor roll. För att bli behörig att söka krävs Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik 4. Vilket innebär att du behöver ha godkänt i dessa kurser och desto högre betyg desto bättre. Antagningspoängen för läkarprogrammet kan variera mellan lärosäten men oftast går upp mot 22,5 poäng, det är A i alla ämnen och fulla meritpoäng.

Om du hoppar av gymnasiet trots att du går Komvux och har fått ihop tillräckligt med poäng kommer du hamna i en annan urvalsgrupp. Detta för att dina kurser från Komvux kommer bli kompletterande för din gymnasieexamen, då du inte fick ut någon från gymnasiet. Det kommer alltså se ut som att du hoppat av och kompletterat dina betyg på Komvux och tagit din examen därifrån.

Prata med din studie- och yrkesvägledare på skolan för att bolla tankar och idéer. Universitetet finns alltid kvar att söka när du är klar med dina studier.

Lycka till! / Hannah, SYV