Ifrågasätta betyg

18 okt 2021
Hej!

Jag har för första gången fått ett F på ett prov (jag går i trean och snittar ca A/B) vilket jag aldrig någonsin fått. Jag upplever att läraren inte lär ut tillräckligt och sätter på tok för höga krav. I alla klasser som har honom som lärare har majoriteten också fått F. Tror det var 3 av 25 elever som fick godkänt. Han erbjuder inte omprov och jag fruktar nu att mina slutbetyg kommer lida på grund av honom. Jag har bara honom i en kurs (Historia) och vet att vi har många andra historialärare på min stora skola där det går bra för elever. Min fråga är främst hur jag kan hantera denna situationen om det inte blir bättre. Går det att tenta av kursen med en annan lärare?

Kanske värt att nämna, jag har varit på svenska skolan i London och har därför inte läst historia när min klass gjorde det. Dvs jag läser redan med en annan klass och tänker att det kanske borde vara lättare då att byta till annan historiaklass eftersom jag inte ens läser med min egna klass.

Hoppas ni förstår mitt dilemma och undrar bara hur jag kan gå vidare med detta om det inte löser sig.

04 nov 2021

Hej!

Betygssättningen är helt upp till din lärare. Varken elev, vårdnadshavare eller rektor kan ändra den legitimerade lärarens betygsättning. Du kan alltså inte ifrågasätta din lärares rätt att sätta ett visst betyg. Men du kan alltid fråga din lärare om hur hen tänker kring betyget.

Här finns liknande fråga besvarad: https://www.gymnasium.se/Sections/faq/FAQQAA.aspx?questionid=56026&subjectid=

Lycka till! / Hannah, SYV