Studera tyska i tyskland under gymnasiet

07 okt 2011
Hej!
Jag är en kille på 17år som vill studera sista året på Gymnasiet Utomlands i Tyskland. Men jag har ej de språkkunskaper inom Tyska som behövs för att bli utbytesstudent så jag undrar om man då kan gå på en internationell skola där jag då ska läsa Tyska inkluderat?
Och isåfall hur gör jag för att mina betyg i Tyskland ska räknas som att jag går ut Gymnasiet i Sverige? Med andra ord att jag inte ska behöva gå om Sista året i Sverige. Ska ta kontakt med Skolverket, Syo'n och försöker få tag i Organisationer som stödjer detta samt prata med min skolas rektor. Men vilka Organisationer finns det som kan hjälpa mig med mina frågor?

Vilka Gymnasium finns det?
Hur översätter jag mina betyg?
Jag fyller 18 i Februari vilket betyder att jag är 18 när jag åker ner. Kan jag då bo i nån sorts studentkomplex istället för Värdsfamilj?
Hur utformar jag mitt program/Naturvetenskapliga programmet) så att det fungerar med det jag ska studera i Tyskland?
Vilka Stipendier finns det som jag kan ta nytta av eftersom "Internationella Skolan troligen medför kostnader?

Tack på förhand!
Mvh:Linus

Hej Linus!

Det låter spännande. Har du inte läst tyska i skolan kan det bli svårt att få åka på ett ettårsprogram till tyskland. Som du sa krävs det att man redan har kunskaper i tyska.

Du kan absolut läsa på en internationell skola men du får själv ansvara för att hitta den genom en organisation. Du kan också välja att läsa på high school i ett år under gymnasiet.

Om du har gått en gymnasieutbildning utomlands och vill söka till en högskola eller ett universitet i Sverige kommer dina utländska betyg att bedömas vid antagningsprocessen till utbildningen. Läs mer om behörighet till högskolestudier efter ett år utomlands här.

Att ta kontakt med skolverket, en studie- och yrkesvägledare och organisationer låter som en bra idé, och dem kommer vägleda dig rätt och hjälpa dig med alla dina frågor.

Det finns oftast värdfamiljer som man kan bo hos men det är också en fråga du får ställa till organisationen du väljer att åka med.

Lycka till med dina gymnasiestudier utomlands!

Hälsningar,

Sanna Erlandsson på Gymnasium.se