Hur räknar man ut slutbetyget?

16 okt 2021
Hej!
Har en fråga om slutbetygen i åk 9 då jag har fått olika svar från min syv och lärare på min skola.
Jag går i nian nu och vill höja mina betyg då gymnasiet jag vill ha som förstahandsval har ganska höga antagninspoäng, problemet är att under 7an och 8an så fick jag medelbra betyg (D-B) och nu i nian satsar jag på högre än det, har dock hört att man sätter ihop alla betyg från ett till ett betyg så på så sett kommer jag inte kunna få A i t.ex SO då jag har haft C innan? Är det högsta jag kan få B?

04 nov 2021

Hej!

Du kan absolut höja dina betyg i nian. Det är det sista betyget som sattes som gäller. Slutbetyget räknas alltså inte ut genom något slags medelvärde av alla tidigare betyg.

Här finns liknande fråga besvarad: https://www.gymnasium.se/Sections/faq/FAQQAA.aspx?questionid=23632&subjectid=

Lycka till! / Hannah, SYV