Krav för högskolebehörighet

13 okt 2021

Jag gick ut gymnasiet 2012 med godkända betyg i allt utom
Fotografisk bild B (100p)
Multimedia A (100p)
Religionknuskap (50p)
samt
Projektarbete (100p).

Jag kompletterade senare religionskunskapen samt multimedia kursen för att bli behörig till vidare utbildning. Jag behövde alltså inte projektarbete för vidare studier, utan kunde genomföra mina universitetsstudier som normalt.
Jag läste att projektarbete (eller gymnasiearbete som det nu kallas) är obligatoriskt för att få ut en examen.
Min fråga är om detta innebär att jag inte har en Gymnasieexamen eller såg bestämmelserna annorlunda ut 2012?
Om jag behöver en gymnasieexamen så måste jag då genomföra ett projektarbete (gymnasiearbete) genom Komvux?

03 nov 2021

Hej!

Det stämmer att du måste ha ett godkänt gymnasiearbete för att kunna få ta ut din gymnasieexamen och få högskolebehörighet.

Detta går att läsa upp på Komvux. Kontakta din hemkommuns vuxenutbildning så hjälper de dig!

Lycka till! / Hannah, SYV