F i Idrott och hälsa

13 okt 2021
Hej, går i 2an på vård och omsorgsprogrammet och fått höra av en klasskamrat att man behöver godkänt i idrott för att få en yrkesexamen, är detta sant?

02 nov 2021

Hej!

För att få ut din gymnasieexamen krävs minst godkänt i 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete, godkända betyg i Svenska 1, Engelska 5 samt Matematik 1.

Godkänt i Idrott och hälsa är alltså inte ett krav för att få ta ut din examen, men försök ändå att göra ditt bästa så att det inte sänker ditt betygssitt. Prata med läraren i Idrott och hälsa och be om råd vad du behöver göra för att bli godkänd. Förklara gärna för läraren varför du har svårt med ämnet så att hen kan hjälpa dig.

Lycka till! / Hannah, SYV