Psykisk ohälsa

11 okt 2021
Hej, denna månaden har jag inte mått bra alls (psykisk ohälsa), detta har bl.a. lett till sömnlösa nätter och att jag försovit mig. Bussarna går jätte dåliga tider, därför får jag mycket mer frånvaro än vad jag skulle fått om jag hade bott i samma kommun som skolan jag går på. Denna månaden har jag 3,25 timmars ogiltig frånvaro. Jag hade uppskattningsvis endast haft 2 timmar om jag hade bott i skolkommunen.

Jag kan inte heller garantera att jag inte kommer försova mig igen men jag är också jätte fattig och kommer dö utan CSN så hur gör jag? Jag kan liksom inte kontrollera att jag inte vaknar av mina alarm. Jag har dator, ipad och mobil med alarm varje 5e minut i 1 timma innan jag igentligen bör gå upp men vaknar liksom inte.

Jag försöker verkligen att lägga mig i tid men trotts det ligger jag klarvaken fram till 4 på morgonen. Mitt enda alternativ som jag har kvar som fungerar för att inte försova mig är att jag stannar uppe hela natten och sover i skolan istället vilket inte är så smart.

Finns det andra sätt jag kan undgå indraget CSN?

02 nov 2021

Hej!

Tråkigt att höra att du inte mår bra. Jag rekommenderar dig att prata med någon i skolans elevhälsoteam. Exempelvis skolsköterska eller kurator för att få hjälp med din psykiska hälsa och få rätt förutsättningar att klara dina studier. Du kan även prata med din mentor eller rektor och förklara situationen. I vissa fall kan de vänta med att rapportera till CSN om det finns en rimlig anledning.

Lycka till! / Hannah, SYV