Vill studera vidare efter Estetiska programmet

08 okt 2021
hej!
Jag är väldigt intresserad av att bli operationssköterska kan jag gå danslinjen och sen koma in på en universitet så att jag kan bli sjuksköterska . Eller måste jag gå vård och omsorg för att bli det.

En till fråga.

Vilken linje kan jag läsa om jag vill bli djurskötare eller om det heter Djursjuksköterska. Ja det är nog djursjuksköterska vilken linje kan jag läsa.

27 okt 2021

Hej!

Det är inga problem att gå Estetiska programmet inriktning Dans om du vill studera vidare efter gymnasiet. Estetiska programmet är ett högskoleförberedande program, vilket innebär att du har grundläggande behörighet för universitet och högskola när du tar din gymnasieexamen.

För att bli behörig till Sjuksköterskeprogrammet krävs Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 (eller Biologi 1, Kemi 1 och Fysik 1), Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Du kan behöva välja till Matematik 2a/b/c och Naturkunskap 2. Men detta går att göra antingen i ditt individuella val eller programfördjupning.

Samma behörighetskrav gäller för Djursjukskötareprogrammet. Det finns på Sveriges lantbruksuniversitet i Uppsala, SLU. Här kan du läsa mer om SLU: https://www.studentum.se/skola/sveriges-lantbruksuniversitet/

Lycka till! / Hannah, SYV