17 år under studenten

05 okt 2011
Hej! Jag är en tjej som är född 1997 men har hoppat över 5an och så då börja gymnasiet om ca 1 år. I 3an så är det ju mycket studentfester på krogar och sånt, och efter som jag är född 1997 och dessutom på hösten så kommer jag va 17 när jag tar studenten. Men jag vill ju inte missa alla studentfester p.g.a. att jag är yngre. Hur ska jag göra? Jag vill helst inte gå med sånna som är lika gamla som mig.

Hej!

Jag förstår ditt problem men vill du inte ta studenten med de som är yngre så blir det svårt. Lagen säger att man måste vara 18 år för att komma in på krogen. Alla studentfester som är utanför krogen kan du vara med på men tyvärr finns det ingen lösning till att du kan komma in på krogen under 18 år.

Jag skulle säga att man för det mesta är utanför krogen under studentveckan. Sista kvällen är avslutas vanligtvis oftast på ett ställe där man måste vara 18 år och även på balen om ni har en sådan.

Det är svårt men det viktigaste är kanske att under tre års tid gå med de kompisar du vill gå med än att vänta ett år bara för att kunna gå ut på krogen.

Hoppas det löser sig till det bästa och lycka till på gymnasiet!

Med vänliga hälsningar,

Sanna Erlandsson på Gymnasium.se