Tillgodoräkna utländska betyg

04 okt 2021

Vi bor i Hong Kong och jag har 2 döttrar - ena går i 10th grade och den andra i 9th grade. Vi flyttade hit i höstas så det är deras första år.

Mathilda som går 10th grade har gått ut 9an i Sverige och Louise har gått ut 7an i Sverige( hon hoppade upp ett steg här men går med jämnåriga här- dom börjar 1an när dom är 6år)
Det är IB program på skolan.

Min fråga är nu: kan mina tjejer gå 2 år här och sedan ”hoppa” in på tex Samhälls linje på gymnasiet? Dom kan tyvärr inte hoppa in på IB konstigt nog( det har jag redan kollat)

Det är så svårt att veta vad vi har för alternativ. Såklart hade vi planerat att vara ute så länge att dom går ut High- School här men i dags läget med hur världen ser ut så vet man aldrig och vi måste vara beredda på olika scenarion. Känns så konstigt om dom inte kan räkna in deras fantastiska skolgång som dom får här. När vi åkte ut så funkade det perfekt att räkna om de svenska betygen och komma in.

Hoppas på positivt svar, mvh

26 okt 2021

Hej!

Det finns möjlighet att komplettera utländska betyg när man gått gymnasiet utomlands. Skulle fallet vara så att ni flyttar tillbaka till Sverige behöver ni kontakta aktuell skola för att se om de finns lediga platser att erbjuda på programmet de önskar gå. Kan skolan erbjuda plats ska det inte vara några problem. Det kan dock vara så att de behöver läsa ikapp eller lägga till kurser de inte fått med sig och kan tillgodoräkna.

Jag rekommenderar er att kontakta rektor och studie- och yrkesvägledare på skolan de är intresserade av om det blir aktuellt för flytt tillbaka.

Lycka till! / Hannah, SYV