Kan jag ta studieuppehåll?

03 okt 2021
Hej
Jag går andra året på gymnasiumet och jag har redan börjat tappa all motivation och det har gått 2 månader. Jag har ingen som helst pepp att gå till skolan och det hjälper inte med något. Jag orkar inte plugga eller ta tag i skolan istället så tänker jag att jag isåfall pluggar till omprovet.
Jag mår dåligt av att tänka på skolan för jag ligger efter med allt men samtidigt inte att jag orkar fixa det och ta tag i det. Jag har hög frånvaro redan och riskerar att bli av med mitt CSN. Jag har alltid haft svårt för mig u skolan men vet inte riktigt varför. Ända sen 6an har skolan varit jobbig för mig och jag har aldrig riktigt kännt mig duktig på något i skolan. Jag är med på alla lektioner men inget tas in i mitt huvud. Jag försöker plugga men det blir ba att jag stannar upp och gör inget. Jag har pratat med lärare ibörjan av 1an en special pedagog ungefär och det var mycket möten men tillslut palla jag inte med det heller för då blev det för påfrestande för mig. Jag vet verkligen inte vad det är med mig och imorgon har jag prov, har fått frågorna till provet som vi alla fick och bara att plugga in dom men ändå så gör jag inte det. Jag är helt slut i min kropp och trött och känner mig ba färdig fast än jag inte är det. Går det att ta en paus eller förstör det mycket för än att man sen måste gå om ett år?. Jag vill gärna ta studenten med min klass och fortfarande gå klart gymnasiumet men vet inte hur jag ska orka det.

21 okt 2021

Hej!

Vad tråkigt att du känner att skolan inte fungerar bra. Ibland kan skolan kännas överväldigande och alla hanterar det på sitt eget sätt.

Man har tyvärr inte rätt till studieuppehåll. Detta innebär att det inte finns garanti för att det finns plats på samma skola och program senare. Alla elever som är i behov av särskilt stöd har rätt att få särskilt stöd. Jag rekommenderar dig att kontakta exempelvis studie- och yrkesvägledare, mentor eller skolans kurator för att diskutera din situation så ni gemensamt kan komma fram till en lösning som fungerar för dig.

Lycka till! / Hannah, SYV