Söka inackorderingstillägg

03 okt 2021
Hej!
Jag har tidigare gått 1 år på gymansiet i annan ort, bott på skolans internat. Just nu har jag studieuppehåll och har flyttat.
Bor nu i Norge och ska mest troligt skaffa eget boende på studieorten i Sverige,
jag undrar kort å gott om dehär med var jag ska stå folkbokförd?

När jag bodde på skolans internat var det ju nada problemas- men nu kmr jag ha lägenhet + vara över 18.

Blir väl likadant som när jag fortfarande bodde i Sverige men studerade på annan ort.
Men om man INTE står folkbokförd hos en av sina föräldrar har jag ju inte rätt till inackordering. Den delen är likadan med csn och Norge.

21 okt 2021

Hej!

Det stämmer. Du ska vara boende på skolorten men skriven i din hemkommun. Är du skriven på orten du studerar på räknas det som eget boende, och du har då inte rätt till inackorderingstillägget.

Du kan läsa mer om inackorderingstillägg på CSN:s hemsida: https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/tillagg-till-studiestodet/for-gymnasiestudier/inackorderingstillagg.html

Lycka till! / Hannah, SYV