Betyg från gymnasiet

02 okt 2021
Hej! Jag är i skrivande stund 22 år gammal. Jag gick ett yrkesförberedande program på gymnasiet men hoppade av halvvägs igenom mitt andra år. Jag är nu ute efter att fortsätta på mina studier så att jag har en godkänd gymnasie utbildning. Min fråga är, hur vet jag vilka kurser jag redan har tagit och hur vet jag vilka jag behöver läsa för att bli klar med gymnasiet? Behöver jag läsa om det jag gjorde mitt först år på gymnasiet eller kan jag komplettera? Tack på förhand!

21 okt 2021

Hej!

Har du fått godkänt i kurser behöver du inte läsa om dem på Komvux, utan det räcker då att du fokuserar på kurser du saknar godkänt i eller kurser du önskar för specifik behörighet. Börja med att kontakta skolan du gick på för att se om dina betyg finns kvar och du kan få en kopia.

I och med att du är över 20 får du läsa upp resterande betyg på Komvux. Kontakta studie- och yrkesvägledare på vuxenutbildningen i den kommun du är folkbokförd och se hur du ska gå tillväga.

Lycka till! / Hannah, SYV