Vill bli läkare

01 okt 2021
Hej!
Jag vill plugga till läkare men jag behöver höja mitt meritvärde för att komma in på det programmet. Jag har några kurser från gymnasiet som jag har nått E. Jag vill höja de kurser för att få poäng. Då är min fråga hur många kurser får man komplettera per termin? Och de som visa kurser på komvux kommer de vara på andra plats för att komma in på högskola eller universitet?

Tack!

21 okt 2021

Hej!

Du kan inte läsa en kurs på Komvux för att höja ditt poäng utan du får ansöka om prövning. En prövning innebär att du själv får läsa in kursen och sedan tentar av den. Detta kostar 500kr/provtillfälle. Här kan du läsa mer om prövning: https://allastudier.se/tips-o-fakta/h%C3%B6j-betygen-genom-pr%C3%B6vning-16814

Oftast kan man läsa upp till 400 poäng samtidigt per termin, det kan exempelvis vara 4 stycken 100 poängkurser. Om du vill läsa fler kurser än det kan du söka de till en annan termin. Kontakta din kommun och vuxenutbildning för att se vad som gäller där.

Efter avslutade kurser ansöker du om ditt intyg. Detta gör du hos din vuxenutbildning.

Lycka till med studierna! / Hannah, SYV