Trivs inte i skolan

01 okt 2021
Hej, jag är en elev som påverkas mycket av människor runt omkring mig och har precis börjat gymnasiet. Skolan är bra och jag gillar min klass som helhet men känner mig väldigt ensam även om man är med andra. Jag förstår att det tar tid att få nya vänner som är som de man hade på grundskolan men jag är osäker om det kommer bli så här och jag behöver någon jag är bekväm med i skolan för att nå goda studieresultat. Just nu vill jag ge skolan tid men vet inte hur länge jag ska vänta för många säger att om man byter ska man byta tidigt. Jag tror dock att jag inte kommer ha alltför stora problem att hänga med den skola jag isåfall skulle byta till men är osäker. Vad ska jag göra?

21 okt 2021

Hej!

Vad tråkigt att höra att du inte riktigt trivs på din skola. Att börja gymnasiet kan vara en stor omställning och det är viktigt att ge sig själv tiden att kunna anpassa sig och bli bekväm i det nya.

Jag rekommenderar dig till att prata med någon på skolan. Exempelvis din studie- och yrkesvägledare, mentor eller skolkuratorn och diskutera lite kring vad det är som får dig att känna som du gör och vad du skulle behöva för att få bäst förutsättningar.

Hoppas du kommer fram till en lösning! / Hannah, SYV